Tak, jest nią dzieło sztuki Wielka Fala w Kanagawie artysty Hokusai Katsushika.
Yes, its Hokusai Katsushika’s „The Great Wave off Kanagawa” piece of art!
Jeśli nie chce Wam się czytać, tutaj jest link z serwisu Arte, z bardzo ciekawym dokumentem poświęconym temu dziełu.
Zapraszam do obejrzenia.
Hokusai Katsushika, znany japoński artysta ukiyo-e, stworzył jeden z najbardziej ikonicznych obrazów w historii sztuki: „Wielką falę w Kanagawie” (Kanagawa-oki Nami Ura). Ten drzeworyt, będący częścią serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fudżi”, stał się globalnym symbolem japońskiej kultury i artystycznej doskonałości. Wielka fala jest ceniona nie tylko za swój wizualny wpływ, ale także za głębokie znaczenie kulturowe i historyczne.
Hokusai Katsushika (1760-1849) żył w okresie Edo, kiedy to Japonia była rządzona przez szogunat Tokugawa. Był to czas pokoju, wzrostu gospodarczego oraz rozkwitu sztuki i kultury. Ukiyo-e, co oznacza „obrazy przepływającego świata”, było popularną formą sztuki przedstawiającą krajobrazy, aktorów kabuki, zapaśników sumo, piękne kobiety i sceny z codziennego życia. „Wielka fala w Kanagawie” powstała około 1831 roku, w późnym okresie Edo. Był to czas, kiedy Japonia była w dużej mierze odizolowana od reszty świata, zgodnie z polityką sakoku, która ograniczała relacje zagraniczne i handel. Pomimo tej izolacji, japońska kultura i sztuka zaczęły docierać do zachodnich odbiorców poprzez ograniczone interakcje, a prace Hokusaia odegrały znaczącą rolę w tej wymianie kulturowej.
„Wielka fala w Kanagawie” wyróżnia się dynamiczną kompozycją i dramatycznym kontrastem między ogromną falą a odległą, spokojną górą Fudżi. Fala dominuje na pierwszym planie, jej pazurzaste grzywy zdają się grozić pochłonięciem łodzi poniżej. To poczucie nadchodzącej zagłady jest równoważone przez majestatyczną i spokojną górę Fudżi, która stanowi stabilny punkt odniesienia w tle. Hokusai użył pruskiego błękitu, pigmentu importowanego z Europy, co było rewolucyjne w japońskim drzeworytnictwie. Ten żywy niebieski dodał obrazowi głębi i intensywności, zwiększając wizualny wpływ fali i morza nadając mu charakter orientalny w japoni. Skala detali, od delikatnych linii grzywy fali po precyzyjne przedstawienie łodzi i rybaków, świadczy o mistrzostwie Hokusaia w technice drzeworytniczej. Kompozycja obrazu jest również godna uwagi ze względu na swoją równowagę i harmonię. Pomimo chaosu fali, istnieje rytmiczny przepływ, który prowadzi oko widza przez scenę. Krzywizny fali, trójkątna forma góry Fudżi i poziome linie łodzi tworzą dynamiczną, ale spójną strukturę.
Ikona jaką stała się „Wielka fala w Kanagawie” to nie tylko przedstawienie zjawiska naturalnego; to głęboka wypowiedź na temat mocy i piękna natury. W japońskiej kulturze góra Fudżi ma głębokie znaczenie duchowe jako symbol wytrzymałości i wiecznego piękna. Kontrast między przemijającą, gwałtowną falą a trwałą, spokojną górą można interpretować jako refleksję nad przemijającą naturą życia i wieczną obecnością świata przyrody. Wielka fala Hokusaia stała się również symbolem japońskiej tożsamości kulturowej. Uosabia esencję sztuki ukiyo-e i osiągnięć artystycznych okresu Edo. Ponadto jej globalne uznanie sprawiło, że stała się ambasadorem japońskiej sztuki i kultury, wpływając na niezliczonych artystów na całym świecie i pozostawiając niezatarte ślady w świecie sztuki.
Dzieło wywarło trwały wpływ zarówno na sztukę wschodnią, jak i zachodnią. Była częścią ruchu Japonisme w końcu XIX wieku, kiedy to zachodni artyści, tacy jak Vincent van Gogh, Claude Monet i Edgar Degas, byli głęboko inspirowani japońską sztuką. Śmiałe linie fali, płaskie obszary koloru i nacisk na naturę zainspirowały tych artystów do eksploracji nowych kierunków artystycznych. Dziś Wielka fala nadal inspiruje i fascynuje. Jest reprodukowana na niezliczonych przedmiotach, od plakatów i odzieży po media cyfrowe i tatuaże. Jej uniwersalna atrakcyjność polega na ponadczasowym pięknie i głębokim połączeniu, jakie tworzy między naturą, sztuką a widzem.
„Wielka fala w Kanagawie” Hokusaia Katsushiki pozostaje szczytowym osiągnięciem japońskiej sztuki i świadectwem geniuszu artysty. Jej połączenie artystycznej innowacji, kulturowej głębi i uniwersalnej rezonansu zapewnia, że będzie ona celebrowana i studiowana przez kolejne pokolenia. Patrząc na potężną falę i niezmienną górę Fudżi, przypominamy sobie o trwałej mocy sztuki, która potrafi uchwycić istotę ludzkiego doświadczenia i świata przyrody.
Drzeworyt Hokusaia wpłynął na wielu artystów, ten kilkuminutowy dokument ARTJACKING! ponownie od Arte prezentuje kilka inspiracji na przestrzeni lat.
Poniżej animacja zainspirowana serią Hokusaia przygotowana jako reklama olimpiady w Tokyo 2020.
If you don’t want to read, here is a link from the Arte website, with a very interesting documentary about this piece of art. Watch it here.
Hokusai Katsushika, a renowned Japanese ukiyo-e artist, created one of the most iconic images in art history: „The Great Wave off Kanagawa” (Kanagawa-oki Nami Ura). This woodblock print, part of his series „Thirty-Six Views of Mount Fuji,” has transcended its origins to become a global symbol of Japanese culture and artistic excellence. The Great Wave is celebrated not only for its visual impact but also for its deep cultural and historical significance.
Hokusai Katsushika (1760-1849) lived during the Edo period, a time when Japan was under the rule of the Tokugawa shogunate. This era was characterized by peace, economic growth, and a flourishing of arts and culture. Ukiyo-e, which means „pictures of the floating world,” was a popular art form that depicted landscapes, kabuki actors, sumo wrestlers, beautiful women, and scenes from everyday life. „The Great Wave off Kanagawa” was created around 1831, during the late Edo period. It was a time when Japan was still largely isolated from the rest of the world, following the sakoku policy that restricted foreign relations and trade. Despite this isolation, Japanese culture and art began to reach Western audiences through limited interactions, and Hokusai’s works played a significant role in this cultural exchange.
„The Great Wave off Kanagawa” is distinguished by its dynamic composition and the dramatic contrast between the towering wave and the distant, serene Mount Fuji. The wave dominates the foreground, its claws-like froth seemingly poised to engulf the boats below. This sense of impending doom is counterbalanced by the majestic and calm Mount Fuji, which serves as a stable anchor in the background. Hokusai’s use of Prussian blue, a pigment imported from Europe, was revolutionary in Japanese printmaking. This vivid blue added depth and intensity to the image, enhancing the visual impact of the wave and the sea. The intricate details, from the delicate lines of the wave’s crest to the precise depiction of the boats and fishermen, showcase Hokusai’s mastery of the woodblock printing technique. The print’s composition is also notable for its balance and harmony. Despite the chaos of the wave, there is a rhythmic flow that guides the viewer’s eye through the scene. The curves of the wave, the triangular form of Mount Fuji, and the horizontal lines of the boats create a dynamic yet cohesive structure.
This piece of art is more than just a representation of a natural phenomenon; it is a profound statement on the power and beauty of nature. In Japanese culture, Mount Fuji holds deep spiritual significance as a symbol of endurance and eternal beauty. The contrast between the transient, violent wave and the enduring, serene mountain can be interpreted as a reflection on the transient nature of life and the enduring presence of the natural world. Hokusai’s Great Wave has also become a symbol of Japan’s cultural identity. It encapsulates the essence of ukiyo-e art and the Edo period’s artistic achievements. Furthermore, its global recognition has made it an ambassador of Japanese art and culture, influencing countless artists worldwide and leaving an indelible mark on the art world.
Hokusaia woodcut has had a lasting impact on both Eastern and Western art. It was part of the Japonisme movement in the late 19th century, where Western artists like Vincent van Gogh, Claude Monet, and Edgar Degas were profoundly influenced by Japanese art. The wave’s bold lines, flat areas of color, and emphasis on nature inspired these artists to explore new artistic directions. Today, the Great Wave continues to inspire and captivate. It is reproduced on countless items, from posters and clothing to digital media and tattoos. Its universal appeal lies in its timeless beauty and the profound connection it creates between nature, art, and the viewer.
Hokusai Katsushika’s „The Great Wave off Kanagawa” remains a pinnacle of Japanese art and a testament to the artist’s genius. Its combination of artistic innovation, cultural depth, and universal resonance ensures that it will continue to be celebrated and studied for generations to come. As we gaze upon the powerful wave and the steadfast Mount Fuji, we are reminded of the enduring power of art to capture the essence of the human experience and the natural world.
Hokusai’s woodcut has influenced many artists, this several-minute documentary ARTJACKING! again from Arte presents some inspirations over the years.
Below, an animation inspired by Hokusai’s series prepared as an advertisement for the Tokyo 2020 Olympics.